کد خبر:294242
پ
۶۲۷۷۷۹۶۴
سروش گزارش می‌دهد:

پیشنهاد اپوزیسیون لهستان برای تشکیل دولت جدید

سه حزب بزرگ اپوزیسیون لهستان اعلام کردند که آماده تشکیل ائتلافی برای جایگزینی حزب فعلی «قانون و عدالت» هستند و از رئیس جمهوری کشورشان خواستند تا به آنها اجازه تشکیل دولت را بدهد.

سه حزب بزرگ اپوزیسیون لهستان اعلام کردند که آماده تشکیل ائتلافی برای جایگزینی حزب فعلی «قانون و عدالت» هستند و از رئیس جمهوری کشورشان خواستند تا به آنها اجازه تشکیل دولت را بدهد.

 

 

*** پیشنهاد اپوزیسیون لهستان برای تشکیل دولت جدید

 

 

به گزارش سروش، دونالد تاسک، رهبر «ائتلاف مدنی»، بزرگترین حزب مخالف و نخست‌وزیر سابق لهستان و رئیس سابق شورای اروپا سه‌شنبه به خبرنگاران گفت:

«ما امروز به همراه رهبران احزاب دموکراتیک آمادگی خود را برای همکاری کامل و تشکیل اکثریت جدید در پارلمان آینده تایید کردیم.»

 

 

گروه او، همراه با راست‌میانه «راه سوم» و «چپ»، ۲۴۸ کرسی پارلمان با ۴۶۰ کرسی را در اختیار دارد. انتخابات ۱۵ اکتبر موجب شد تا حزب قانون و عدالت به عنوان بزرگترین حزب با تصاحب ۱۹۴ کرسی وارد میدان شود، اما بعید است که بتواند شریکی پیدا کند تا آن را به اکثریت پارلمانی مورد نیاز یعنی ۲۳۱ کرسی برساند.

آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان گفته است که روسای جمهور به طور سنتی بزرگترین حزب را برای اولین تلاش برای تشکیل دولت جدید انتخاب می‌کنند؛ جلسه روز سه‌شنبه اپوزیسیون تلاشی بود برای کوتاه کردن این روند، از طریق تأکید بر اینکه تنها آنها آرای لازم برای تشکیل دولت را دارند.

اگر رئیس‌جمهوری لهستان به حزب قانون و عدالت حکم تشکیل دولت را بدهد و آنها موفق نشوند، تازه اواسط دسامبر نوبت به ائتلاف تحت رهبری مخالفان می‌شود تا بتواند قدرت را در دست بگیرند. رئیس‌جمهوری لهستان از اواخر سه‌شنبه دیدارهای خود را با احزاب سیاسی آغاز کرده است.

دونالد تاسک در این رابطه گفت: «ما می‌توانیم اکثریت را در پارلمان تشکیل دهیم. با این اطلاعات، من و همکارانم نزد رئیس جمهور می‌رویم تا به او اطمینان خاطر دهیم و کار او را ساده‌تر کنیم، به‌ویژه در خصوص گام‌های قانون اساسی بعدی. ما برای تشکیل دولت آماده‌ایم.»

همچنین دیگر رهبران لهستان گفته‌اند که می‌خواهند آندژی دودا سرعت عمل بیشتری نشان دهد و اینکه آنها قاطع پشت دونالد تاسک به عنوان رهبر دولت جدید ایستاده‌اند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه