کد خبر:295023
پ
بریکس
یک استاد دانشگاه در آفریقا هشدار داد

چرا اتحادیه اروپا باید به سمت همکاری سه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و ائتلاف بریکس بپردازد؟

یک استاد دانشگاه در آفریقا به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده که برای تعدیل تغییرات آب‌وهوایی، اطمینان از تأمین انرژی و کاهش شکاف شمال‌جنوب، به همکاری سه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و ائتلاف بریکس بپردازد.

یک استاد دانشگاه در آفریقا به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده که برای تعدیل تغییرات آب‌وهوایی، اطمینان از تأمین انرژی و کاهش شکاف شمال‌جنوب، به همکاری سه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و ائتلاف بریکس بپردازد.

 

*** همکاری سه‌جانبه اروپا، آفریقا و بریکس

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، مادالنا پروکوپیو که یکی از اساتید حوزه آفریقا در دانشگاه کیپ‌تاون است طی یادداشتی منتشرشده در «شورای روابط خارجی اروپایی» به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده که برای تعدیل تغییرات آب‌وهوایی، اطمینان از تأمین انرژی و کاهش شکاف شمال‌جنوب، به همکاری سه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و ائتلاف بریکس بپردازد.

او معتقد است که گسترش ژئوپلتیک بریکس نشان ناامیدی کشورهای حوزه جنوب از روند توسعه غربی است.

وی چالش این همکاری را تفاوت نظر اعضای بریکس و کشورهای در حال توسعه آفریقایی با اتحادیه اروپا در زمینه سوخت‌های فسیلی می‌داند.

برخلاف اتحادیه اروپا که با توافق پاریس درصدد اقناع دیگر کشورها به کاهش مصارف این سوخت‌ها است؛ بریکس از انتقال پایدار به اقتصاد کم‌کربن بر اساس مسئولیت‌های مشترک اما متمایز و قابلیت‌های مربوط به هر کشور حمایت می‌کند.

نویسنده معتقد است گفت‌وگوی چندجانبه بین اتحادیه اروپا، گروه بریکس و کشورهای آفریقایی می‌تواند نقشه راه مشترکی را برای جستجوی پاسخ‌های مشترک شناسایی کند تا هزینه‌ها و ریسک‌های سرمایه‌گذاری را بین یکدیگر تقسیم کرده، فرصت‌های بازار انرژی تجدیدپذیر را گسترش داده و نیازهای آفریقا را بهتر حمایت کنند.

به نظر پروکوپیو، سرمایه‌گذاری اروپا در گسترش خطوط حمل‌ونقل ریلی آفریقا از طریق ارائه تخصص‌های فنی و تکنولوژی می‌تواند پیام مثبتی مبنی بر همدلی اروپا برای توسعه کشورهای حوزه جنوب ارسال کند.

علاوه بر اینکه اروپا می‌تواند زنجیره تأمین ارزش سوخت‌های فسیلی را به تدریج به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده و یک برنامه پلکانی برای کاهش این سوخت‌ها در کشورهای عضو بریکس ارائه دهد.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد «مکانیسم تنظیم حدود کربن»

 

به گزارش سروش، اتحادیه اروپا تلاش کرده با ایجاد «مکانیسم تنظیم حدود کربن» (CBAM) مرزهای استفاده از انرژی‌های کربن‌زا را برای کشورهای عضو ترسیم کند که در بیانیه اجلاس اخیر بریکس، مورد انتقاد اعضای این ائتلاف قرار گرفته است.

در صورتی که اروپا قصد تحمیل این معیارها بر کشورهای حوزه جنوب را داشته باشد، احتمالاً با مخالغت کشورهای در حال توسعه روبرو خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه