کد خبر:285790
پ
فاطمی امین صحن مجلس
وزیر صمت در صحن علنی مجلس:

چرا با آبروی مردم بازی می‌شود؟/ آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید!/ کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی‌رسد، معاون بنده را ضرب‌وشتم می‌کند!

وزیر صمت در واکنش به ادعای واگذاری ۷۰ خودرو به نمایندگان در جریان استیضاح قبلی خود، تاکید کرد آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید.

وزیر صمت در واکنش به ادعای واگذاری ۷۰ خودرو به نمایندگان در جریان استیضاح قبلی خود، تاکید کرد آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید.

 

*** وزیر صمت در جلسه استیضاح خود چه گفت؟

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، سید رضا فاطمی‌امین در جلسه رسیدگی به طرح استیضاحش طی سخنانی اظهار داشت:

از وحدت، همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی سخنم را شروع می‌کنم؛ فرصت نداریم گرفتار حاشیه‌ها شده و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

معیشت مردم باید اصلاح شود و این نیاز به همکاری دارد.

روزهای اخیر خبر کذبی منتشر شد و همه متضرر شدند و اتهامی که نه در شأن دولت و مجلس مطرح شد؛ چرا با آبروی مردم بازی می‌شود؟ در این ماجرا به حیثیت مجلس و دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد.

فاطمی‌امین خادم مردم و نمایندگان مجلس آلوده به فساد نشده‌اند؛ آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید!

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

چرا برای کشور هزینه درست می‌کنید؟ ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود.

آیا این جنگ روانی نیست؟ من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم؛ در سال ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یک خودروساز خصوصی که متخلف است و ۱۴۰۰۰ میلیارد پرونده در تعزیزات دارد و در کانال‌های تلگرامی هزینه می‌کند تا وزیر را بزند و این مافیای خودروست.

آقای پژمانفر گفت اتفاقی افتاد و رئیس مجلس جلوی آن را گرفتند و دو روز در تابلوهای مجلس درج شد که خودرو بگیرید ولی هیات‌رئیسه آن را متوقف کرد و از حیثیت مجلس دفاع کرد.

چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح پیوند زده می‌شود؟

استیضاح حق مجلس است و من اینجا هستم تا به شما پاسخ دهم.

امروز تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکای فاطمی‌امین! چه کسانی این تیترها را می‌زنند؟ امروز چه کسانی از این وضعیت خوشحال هستند؟ می‌گویند تیغ استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌ها پرسیده شده و من پاسخ می‌دهم و شما صاحب اختیارید و می‌توانید رأی دهید ولی چرا دوقطبی‌سازی می‌شود؟

دولت و مجلس باید با هم مسائل را حل کنند و هرکس دنبال دوقطبی‌سازی است در حال خیانت است؛ این تعبیرها زیبنده نظام اسلامی نیست.

رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هرکس دوقطبی ایجاد کند خیانت می کند، هرکس می گوید انداختن وزیر قوت مجلس است، خیانت می کند.

این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکردم باشم.

 

*** پرونده ۳ همتی یک شرکت خودروساز

 

فاطمی امین با اشاره به اظهارات احد آزادیخواه در موافقت با استیضاح، گفت:

وی در اظهارات خود به شرکتی اشاره کرد که ۳ هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد و پرونده آن در سازمان تعزیرات مفتوح است.

 

وی به شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان این وزارتخانه را مضروب کرده است و گفت:

چه کسانی در شعبه ۲۷ جناحی رفته و وساطت کرده اند که فرد متخلف آزاد شود؟ این افراد اژدهای هفت سر فساد هستند.

به مردم ایران اطمینان می دهم که با هرگونه رانت خواری و ویژه خواری مقابله می کنیم، تاوان هم می دهیم.

آقای رئیس مجلس باید موضوع را پیگیری کنید، این چه شرکتی است که وقتی به متاعش نمی رسد با معاون وزیر برخورد فیزیکی می کند! از آقای آزادیخواه نیز می خواهم جهت شفافیت در این خصوص توضیح دهند.

صنعت خودروی ایران بیمار است، دردهای مزمن دارد و بیش از ۱۰ بار پشت همین تریبون اعلام کردم که یک برنامه ۴ ساله داریم و الان در میانه راه هستیم.

در ابتدای راه ۲ مسیر در پیش داشتم، نخست می توانستم کوتاه بیایم یا فرافکنی کنم یا دنبال فرافکنی باشم یا شاکی شوم که راه بسیار آسانی بود.

مسیر دومی هم در پیش داشتم که وارد میدان شوم و مسئله را به طور زیرساختی حل کنم که من این راه دوم را انتخاب کردم و ما الان در میانه راه و جراحی هستیم.

نشانه های بهبودی حاصل شده است.

صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال های گذشته تولید خودرو درمان می شد ما امروز دچار این مشکلات نمی شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی شد ما با این مسائل روبه رو نمی شدیم و اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد ما با این موضوعات روبه رو نمی شدیم.

صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم ها، تولید کم و زیاد می شود.

 

*** تولیدات خودرو کشور

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

سال ۱۴۰۱ تنها سالی است که تحریم‌ها خنثی شده است، در حالی که تحریم‌های شدید برقرار بود و تولید خودرو به بیش از یک میلیون رسید.

در سال ۹۷ در دور جدید تحریم‌ها، اولین مورد تحریم‌ها خودرو بود و بعد از آن طلا و ریال و در ادامه بانک‌ها تحریم شدند و این یعنی دشمن می‌داند مسئله اجتماعی کشور ما است و دشمن می‌داند خودرو ابعاد اقتصادی وسیعی دارد.

سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ تولید به پایین‌تر از یک میلیون رسید و ۲۰ و ۲۵ درصد خودرو ناقص تولید می‌شد، مثلاً یک خودرو چراغ نداشت و دیگری سپر تا اینکه در آذر ماه ۱۴۰۰حدود ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ مانده بود اما اکنون به هزار خودرو رسیده است، در پایان سال ۱۴۰۱ ما کمتر از هزار خودروی ناقص در پارکینگ داشتیم اما چه اتفاقی افتاد؟ تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، ۳۹ درصد رشد داشت و رویکرد ما در صنعت خودرو، داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست بلکه رویکرد ما اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و طراحی خودرو داخلی است که این اتفاق اکنون در حال وقوع است و این یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها.

مگر ما در سایر حوزه‌ها مانند صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ مگر ما دو جور دانشگاه داریم؟ دو دانشجو کنار هم؛ یکی در صنعت داروسازی فعال شده، دیگری دفاعی و دیگری در صنعت خودرو، اما چرا وضعیت خودرو اینگونه است و وضعیت تجهیزات پزشکی به گونه‌ای دیگر.

این مسئله به ما حاکمان بازمی‌گردد لذا ما باید حکمرانی را اصلاح کنیم.

جوانان ایرانی، همان‌هایی که میلیمتری موشک طراحی می‌کنند، همان‌ها می‌توانند صنعت خودروی ایران را نجات دهند.

قیمت خودرو چرا بالا رفت؟ اولین دلیل فاصله عرضه و تقاضا است و ۴ سال تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید و واردات متوقف شد و این تقاضای انباشته ، فاصله بین عرضه و تقاضا میان قیمت بازار و خودروساز فاصله ایجاد کرد، اما در سال ۱۴۰۱ چه اتفاقی افتاد؟ از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تورم خودرو (نه قیمت خودرو، چرا که قیمت افزایش پیدا کرده) کاهشی بوده است و شیب کاهش آن بیشتر از شیب کاهش تورم کشور است.

 

فاطمی امین همچنین، افزود:

البته در آذر ماه قیمت بالا رفت اما باید دید در این ماه چه اتفاقی افتاد، جنگ ارزی آغاز شد و افزایش قیمت خودرو در بازار در پی جنگ ارزی ناشی از افزایش قیمت تمام شده نیست.

قیمت تمام شده در مواد اولیه خود را نشان می‌دهد (مگر قیمت کارخانه سال گذشته تغییر کرد بلکه قیمت بازار تغییر کرد) چرا که از آذر ماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و تورم و افزاشی قیمت ارز عده‌ای را به این فکر فرو برد که برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو بروند و این یعنی ایجاد تقاضای کاذب البته اگر ما در سال‌های گذشته تولید را بالا برده و اصلاح می‌کردیم این اتفاق نمی‌افتاد.

افزایش قیمت ارز در اختیار وزارت صنعت بود؟ قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است.

همه شما قبول دارید ما درگیر جنگ ارزی هستیم و اگر می‌گوییم جنگ یعنی جایی آسیب دیده است.

بالاخره این افزایش قیمت ارز موجب تخریب برخی بازارها و صنایع شده است.

یکی از آنها خودرو است.

اکنون باید چه کار کرد؟ باید تولید را افزایش داد، همچنین واردات را تقویت کرد.

در مورد واردات باید بگویم تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ممنوعیت وجود داشت، آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ماه در دولت مصوب شد و هیأت تطبیق ایراداتی گرفت و آبان ماه آیین‌نامه نهایی مصوب شد و در آذرماه اولین نمونه‌ها وارد شد تا آزمایش‌ها و کنترل‌های محیط زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌ها انجام شود و روز گذشته اولین سری از خودروها از گمرک ترخیص شدند، تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده است، این در حالی است که ما با پیچیدگی‌های زیادی در واردات خودرو مواجه هستیم مثلاً قانونی متعلق به سال ۱۳۷۱ داریم.

بر این اساس که اگر گمرک می‌خواهد خودروهای وارداتی را وارد کند، باید از کشور سازنده استعلام قیمت بگیرد، البته در لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرده این قضیه حل شده است.

مثلا خودرویی وارد شده است و مدت‌ها در گمرک مانده اما می‌گویند باید استاندارد اروپا داشته باشد و ایراداتی می‌گیرند مانند اینکه در کمربند پشت استاندارد اروپا درج نشده است، بنابراین ما بسیار درگیر جزئیات هستیم که مانع‌تراشی می‌کند و ما باید به این مسئله ورود کرده و فرآیندها و قوانین را اصلاح کنیم.

 

*** واردات خودرو 

 

به گزارش سروش، فاطمی امین با بیان اینکه در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید که اولین خودرو وارد شود اما اکنون ۶ ماهه این کار انجام شد، همچنین التهاب بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدیدی سوق داد، اظهار داشت:

برنامه اولیه این بود که با واردات خودروهای نو و افزایش تولید، التهاب کاهش پیدا کند اما در بهمن ماه ۱۴۰۱ دولت آیین‌نامه‌ای را مصوب کرد که شروع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد بود اما این آیین‌نامه در هیأت تطبیق به دلیل مغایرت با ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو ابطال شد، به همین خاطر دولت مجدداً یک لایحه دوفوریتی مصوب کرد که این منع قانونی برداشته شود.

همچنین به ما می‌گویند چرا شما در برنامه خودرو تزلزل دارید اما یکی از کارهایی که ما از سال‌ گذشته برای ثبات در بازار خودرو آغاز کردیم عرضه در بورس بود اما متأسفانه متوقف شد.

چرا ما اصرار داشتیم تا خودرو در بورس کالا عرضه شود؟ به این دلیل که یک مرجع قیمتی داشته باشیم.

در سال گذشته ۷ میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار آن خودروی نو است.

تمام خودروهای دست دوم مبتنی بر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه