کد خبر:294116
پ
راه آهن شلمچه-بصره
سروش گزارش می‌دهد:

چرا راه آهن شلمچه – بصره برای ایران و عراق مهم است؟/ افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو

عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره که از نیمه شهریورماه سال جاری با اهتمام دولت‌های ایران و عراق آغاز شد، می‌تواند به عنوان مسیری برای مراودات تجاری میان دو کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره که از نیمه شهریورماه سال جاری با اهتمام دولت‌های ایران و عراق آغاز شد، می‌تواند به عنوان مسیری برای مراودات تجاری میان دو کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

 

*** اهمیت راهبردی راه آهن شلمچه-بصره برای ایران و عراق

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، پروژه ریلی شلمچه بصره حلقه تکمیل کننده اتصال راه آهن شرق به غرب است.

ایران از طریق عراق می‌تواند به بندر لاذقیه سوریه و ظرفیت‌های ترانزیتی آن متصل شود.

راه آهن ایران و عراق همچنین امکان ارتباط با سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی و کویت را فراهم می‌کند.

عربستان سعودی در حال بررسی ایده اتصال راه‌آهن به ایران از طریق کویت و بصره است که می‌تواند یک ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) را ایجاد کند.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** دسترسی عراق به آسیای مرکزی

 

به گزارش سروش، از سوی دیگر، عراق از دسترسی بهتر به بازارهای کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و آذربایجان از طریق ارتباط ریلی خود به ایران بهره خواهد برد.

راه آهن جنوب عراق که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون تن بار را حمل می‌کند، می‌تواند تبادل کالا را به بیش از ۲۰ میلیون تن پس از تکمیل اتصال ریلی ایران و عراق افزایش دهد.

لازم به توضیح است که مقامات عراقی بارها بر عدم انتقال بار از این راه آهن تاکید کرده‌اند، در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد که احتمال استفاده از ظرفیت باری این راه‌آهن وجود دارد.

در پایان می‌توان گفت، افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو، دسترسی به کشورهای آسیای میانه، اجرای طرح اتصال حرمین و تقویت مراودات میان تهران و بغداد بخشی از اهداف اجرای این پروژه‌ی ریلی است.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه