کد خبر:282829
پ
InShot_۲۰۲۳۰۳۰۳_۱۸۰۶۵۹۱۸۱
سروش گزارش می‌دهد:

چرا کشورهای غرب آفریقا فرصت مناسبی برای فعلان اقتصادی و صنعتی ایرانی است؟

کشورهای غرب آسیا به لحاظ تجاری و اقتصادی پتانسیل‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصاد و صنعت برای فعلا اقتصادی ایرانی دارند.

کشورهای غرب آسیا به لحاظ تجاری و اقتصادی پتانسیل‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصاد و صنعت برای فعلا اقتصادی ایرانی دارند.

 

*** مزیت‌های قاره آفریقا به ویژه حوزه غرب آن

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، آفریقا دومین قاره پهناور جهان پس از آسیا است که با مساحت حدود ۳۰ میلیون کیلومتر مربع تقریباً ۲۰ درصد از مجموعه خشکی‌های زمین را در بر می‌گیرد.

همچنین این قاره با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون نفر تقریباً یک پنجم جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهد.

این قاره از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس و محدود می‌شود.

قاره آفریقا جذابیت‌های پنهان فراوانی را در خود نهفته نگه داشته است که از جمله این ظرفیت‌ها ضعف ساختارهای تولیدی، عدم توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگ بالای مصرف و نیاز به تکنولوژی است که این ظرفیت‌های اقتصادی، قاره آفریقا را برای سرمایه‌گذاری بسیار توجیه‌پذیر می‌کند.

کشورهای غرب آفریقا نیز مزیت‌های قابل توجه و فراوانی برای ورود فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایرانی به این منطقه کره زمین دارند.

امکان افزایش رقابت پذیری ایران در بازارهای بین‌المللی به دلیل عدم توسعه و رشد کافی در این قاره، حضور کمرنگ رقبای قدرت جاری، کاهش هزینه‌های تولید در این قاره به دلیل وجود منابع فراوان، به صرفه بودن و فراوان بودن نیروی کار در تمامی کشورهای قاره و پایین بودن نرخ تعرفه های گمرکی از جمله مزیت‌های کشورهای غرب آفریقا برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی است.

 

*** اتحادیه اکواس

 

وجود مزیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان در کشورهای غرب آفریقا موجب شد تا این کشورها را به فکر ایجاد یک اتحادیه اقتصادی موسوم به اکواس در منطقه غرب آفریقا کند.

این اتحادیه به منظور ایجاد یک بازار مشترک و یک پول واحد و همچنین توسعه همکاری‌‎های سیاسی و امنیتی در ۲۸ می ۱۹۷۵ ایجاد شد.

۱۵ کشور غرب آفریقا با جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر عضو این اتحادیه هستند و در دو بلوک پولی فعالیت می‌کنند.

بلوک‌های پولی اتحادیه اکواس شامل اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی متشکل از ۹ کشور فرانسوی زبان و منطقه پولی آفریقای غربی متشکل از ۶ کشور انگلیسی زبان است.

اهداف اصلی تشکیل این اتحادیه ایجاد یک بازار مشترک گردش آزاد کالا خدمات افراد و سرمایه ایجاد یک اتحادیه پولی تاسیس نظام حل و فصل مخاصمات منطقه‌ای و تقویت همبستگی و خودکفایی های جمعی می باشد.

 

*** غفلت سیستم اقتصادی ایران از ظرفیت آفریقا

 

به گزارش سروش، غفلت سیستم اقتصادی ایران از اتحادیه آفریقا در پیچ و خم انتظار برای تجارت با اروپا و آمریکا باعث شده طی سالیان متمادی ضعف‌های ساختاری شدیدی در مبادلات سیاسی اقتصادی و تجاری ایران با این منطقه ایجاد شود.

لذا ضرورت دارد در راستای پر کردن این خلاء و جبران کاستی‌های قبلی برنامه ریزی‌های مدونی برای ورود فعالان اقتصادی و تجاری ایران به جهت سرمایه گذاری در منطقه غرب آفریقا انجام شود.

مطمئناً با توجه به مزیت‌هایی که پیشتر ذکر شد و هدف‌گذاری اتحادیه اکواس برای حذف مبادلات تجاری با دلار و برنامه ریزی آنها برای ایجاد یک واحد پولی مشترک بین هر ۱۵ کشور این اتحادیه از سال ۲۰۲۴ می‌تواند فرصت ایده‌آل و مناسبی برای توسعه اقتصاد ایران و روابط بین المللی در سال‌های آینده باشد.

مطمئناً قاره آفریقا به خصوص روز غرب آن با محوریت کشور ساحل عاج می‌تواند پایگاه امن و مطمئنی برای ایجاد پایگاه منطقه‌ای و حتی قاره‌ای باشد تا این فرآیند کند و رو به ضعف تجارت با آفریقا جان تازه‌ای بگیرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه