کد خبر:297983
پ
۶۲۵۲۸۳۲۲
سروش گزارش می‌دهد:

کاهش خطر انقراض مرجان‌ها با نانوذرات طلا

محققان نشان دادند که چگونه از نانوذرات طلا می‌توان برای کمک به ذخیره‌سازی و حفظ گونه‌های در معرض انقراض مرجان‌ها استفاده کرد.

محققان نشان دادند که چگونه از نانوذرات طلا می‌توان برای کمک به ذخیره‌سازی و حفظ گونه‌های در معرض انقراض مرجان‌ها استفاده کرد.

 

 

*** کاهش خطر انقراض مرجان‌ها با نانوذرات طلا

 

 

به گزارش سروش، گرم شدن اقیانوس‌ها، صخره‌های مرجانی را در معرض تهدید قرار داده است، به طوری که تا سال ۲۱۰۰ خطر انقراض آنها وجود دارد. برای مقابله با این امر، دانشمندان در حال ذخیره و نگهداری آنها در دمای انجمادی هستند تا بتوان در سال‌های آینده با تکثیر این مرجان‌ها، دوباره جمعیت این گونه‌ها را افزایش داد.

ذخیره مواد ژنتیکی مرجان‌ها به شکل اسپرم و تخمک منجمد چیز جدیدی نیست. دانشمندان ده‌ها سال است که به امید اینکه روزی از آن‌ها برای استفاده مجدد در مناطق آسیب دیده استفاده کنند، این کار را انجام می‌دهند.

با این حال، صخره‌های مرجانی سلول‌های تولید مثل را تنها چند شب در سال آزاد می‌کنند و سلول‌ها فقط برای چند ساعت زنده می‌مانند. این بازه زمانی کوتاه جمع‌آوری و ذخیره آنها برای استفاده‌های بعدی را به چالش می‌کشد.

مطالعه‌ای که توسط جاناتان دالی با همکاری دانشگاه هاوایی و دانشگاه مینه سوتا انجام شده، راهکاری برای این مشکل ارائه کرده است.

دالی می‌گوید: توانایی حفظ بافت‌های مرجانی بزرگسالان به این معنی است که ما می‌توانیم در طول سال بانکی از گونه‌های مرجانی را تهیه کنیم که این امر توانایی ما را در تأمین تنوع و جلوگیری از انقراض تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

گرم شدن و اسیدی شدن اقیانوس به دلیل تغییرات آب و هوا، عمده‌ترین تهدیدات برای صخره‌های مرجانی است.

هنگامی که دمای آب [و اسیدیته] برای دوره‌های پایدار افزایش می‌یابد، جلبک‌ها شروع به تولید مولکول‌های اکسیژن فعال می‌کنند که مرجان‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند و باعث می‌شوند جلبک‌ها را رانده و خود نیز سفید رنگ شوند.

با این کار منبع غذایی مرجان‌ها از بین می‌رود.

به نقل از ستاد نانو، در ذخیره‌سازی مرجان‌ها، پس از سرمایش، هنگامی که لازم است مرجان‌ها گرم شوند، روش‌های مرسوم گرمایشی به ساختار مرجان آسیب می‌زند.

از این رو محققان از نانوذرات طلا استفاده کردند که می‌تواند نور لیزر را جذب کرده و تبدیل به گرما کند. با این کار شانس زنده ماندن مرجان‌ها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش