کد خبر:288189
پ
پسته
رئیس اتاق کرمان:

کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته

رئیس اتاق کرمان از کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته خبر داد.

رئیس اتاق کرمان از کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته خبر داد.

 

 

*** کاهش صادرات پسته 
 

 

به گزارش سروش به نقل از روستا، مهدی طبیب زاده در نشست کارشناسی با تحریریه تجارت خارجی گفت:

میزان صادرات پسته در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

 

 

وی در ادامه افزود:

درسال‌های قبل، کشورمان در صادرات پسته رتبه اول را داشته، اما چند سالی که این رتبه را از دست داده و آمریکا و ترکیه رتبه‌های تولید و صادرات پسته را کسب کرده اند.

از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات پسته در سال گذشته سرمازدگی، کم آبی، تسهیلات بانکی با بهره بالا برای کشاورزان و همچنین رفع تعهد ارزی بود.

 

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد:

برداشت پسته در کشورهای رقیب مان حدود ۳.۵ تا ۴ تن در هر هکتار بوده در صورتیکه این رقم در کشورمان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در هر هکتار است. تولید پسته در کشورمان به صورت سنتی است و هزینه تولید هر کیلو پسته در کشورمان حدود ۱۰ دلار بوده در صورتیکه این میزان در کشورهای رقیبمان بسیار پایین‌تر است.

 

 

وی در ادامه اضافه کرد:

آمریکا در اوایل تولید هر کیلو پسته را با قیمت ۱۲ دلار وارد بازار میکرد، اما در حال حاضر این رقم را تا ۸ دلار کاهش داده است. اگر ما بخواهیم در بازار رقابتی حاضر شویم باید پسته را از قیمت تولید پایین‌تر عرضه کنیم که این هم آسیبی به کشاورزی و صادرات این محصول است.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پایان گفت:

بحث بازگشت ارز از صادرات نیز طی چند سال اخیر به شدت روی صادرات پسته ایران اثر گذاشته است. در واقع برگرداندن ارز به نحوی که دولت می‌خواهد سخت است و این خود عاملی موثر بر کاهش صادرات بوده است. سال گذشته لایحه‌ای در مجلس مبنی بر نحوه رفع تعهد ارزی برای صادرات محصولات کشاورزی تصویب شد که این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد.

اگر بخواهیم صادرات پسته را حفظ کنیم دولت باید حمایت‌های جدی از تولید و صادرات این محصول انجام دهد وگرنه در چند سال آینده در بازار رقابتی شکست می خوریم و صادرات پسته از کشورمان از این مقدار هم کمتر می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام///

 

منبع
روستا
ارسال دیدگاه