کد خبر:287306
پ
مهرداد نوری سروش
رئیس انجمن کارفرمایان کارخانجات ماکارونی به مسئولان هشدار داد

کمبود ماکارونی و تعطیلی کارخانه‌های تولید ماکارونی در راه است اگر…/ نگذارید ماکارونی نیز به سرنوشت مرغ، کنسرو ماهی و رب گوجه‌فرنگی دچار شود + فیلم

رییس انجمن کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با اشاره به عدم تعدیل قیمت‌ها در موعد مقرر، به مسئولان هشدار داد اگر هر چه سریعتر تصمیمات و اقدامات لازم در این خصوص انجام نشود، در بازار با کمبود ماکارونی و در نهایت تعطیلی کارخانه‌های تولید ماکارونی روبرو خواهیم شد.

 

*** هزارتوی مشکلات صنعت ماکارونی

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، صنعت ماکارونی یکی از صنایع مهم غذایی کشور محسوب می‌شود.

اما این صنعت مدتی است که با فراز و فرودهای مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند.

با شروع سال ۱۴۰۱ قیمت هر بسته ماکارونی با تصویب ستاد تنظیم بازار ۲۴ هزار تومان تعیین شد که مسئولین ذی‌ربط در آن بازه زمانی به تولیدکنندگان این صنعت وعده دادن ظرف مدت دو ماه ابتدایی سال قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

اما به گفته تولیدکنندگان ماکارونی پس از گذشته بیش از یکسال نه تنها این وعده عملی نشده بلکه با ادامه این وضعیت، تبعاتی را نیز برای صنعت ماکارونی کشور به همراه خواهد داشت.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی ابعاد این هشدار گفتگوی اختصاصی را با رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران انجام داده است که در ادامه می‌توانید این گفتگو را ملاحظه نمایید.

 

*** معضل بزرگ صنعت ماکارونی

 

مهرداد نوری در ابتدای این گفتگو خطاب به مصرف‌کنندگان ماکارونی در کشور، اظهار داشت:

انجمن صنفی ماکارونی ایران در خصوص قیمت‌گذاری  ماکارونی مکاتبات بسیاری را با مسئولین ذی‌ربط انجام داده و از آنجا که به نتیجه مطلوبی نرسیده است چند کلامی در مورد وضعیت کنونی ماکارونی با شما درد و دل خواهم کرد. 

قیمت ماکارونی هر ساله با توافقی که با سازمان حمایت انجام می‌شود تعیین می‌گردد.

از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ ماکارونی با قیمت ثابتی عرضه شد و در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی یا مردمی‌سازی قیمت‌ها و افزایش نرخ گندم از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان، نرخ ماکارونی توسط ستاد تنظیم بازار برای هر بسته با هفت درصد سود برای تولیدکننده ۲۴۰۰۰ تومان تعیین شد. 

در آن برهه این وعده داده شد که طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد. 

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

ماکارونی مشمول محصولاتی است تحت عنوان قیمت پیشینی؛ یعنی جزء محصولاتی است که نرخ آن توسط ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود و با هیچ بهانه‌ای حق افزایش نرخ وجود ندارد.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز که به نیمه خرداد ۱۴۰۲ رسیدیم، علیرغم افزایش شدید مولفه‌های تولید از جمله حقوق و مزایا، حمل و نقل، وضعیت سلفن، کارتن و ملزومات تولید متاسفانه ستاد تنظیم بازار درباره نرخ نهایی محصولات ماکارونی تصمیم‌گیری نکرده است.

لذا انتظارمان این است که اگر محصولی مشمول قیمت پیشینی است، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و هر سازمانی که متولی قیمت‌گذاری است با تغییر مولفه‌ها نسبت به تغییر نرخ محصول نهایی اقدام کند و نیاز به ارائه بهانه از سوی تولیدکنندگان نباشد. 

 

*** زنگ خطر صنعت ماکارونی

 

به گزارش سروش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران در پایان، هشدار داد:

در صنعت ماکارونی این نگرانی وجود دارد که عدم تعدیل قیمت برای مولفه‌ها به خصوص با شروع سال و افزایش شدید آنها کارخانجات تولیدکننده ماکارونی را به تعطیلی بکشاند و کمبود این محصول در بازارهای مصرفی همان بلایی را بر سر این صنعت بیاورد که پیشتر درباره مرغ، تخم مرغ، کنسرو، رب گوجه فرنگی و سایر محصولات پیشینی شاهد بودیم.

بارها و بارها از مسئولین محترم خواهش کردیم تا پیش از ایجاد بحران، تعطیلی کارخانجات، کمبود و ایجاد حساسیت نسبت به تعدیل قیمت‌ها اقدام کنند؛ ولی متاسفانه هنوز این اتفاق نیافتاده است. 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه