کد خبر:278149
پ
آمریکا+روسیه
سروش گزارش می‌دهد:

گفت‌وگوهای کنترل تسلیحاتی آمریکا و روسیه به تعویق افتاد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نشست دوجانبه مقامات آمریکایی و روسیه که قرار بود بود امروز در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شود، به تعویق افتاده است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نشست دوجانبه مقامات آمریکایی و روسیه که قرار بود بود امروز در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شود، به تعویق افتاده است.

 

 

*** گفت‌وگوهای کنترل تسلیحاتی آمریکا و روسیه به تعویق افتاد

 

 

به گزارش سروش، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نشست برنامه‌ریزی‌شده بین مقامات روسیه و آمریکا درباره کنترل تسلیحاتی به تعویق افتاده است؛ طبق برنامه‌ریزی قبلی این گفت‌وگوها قرار بود امروز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر و ۶ دسامبر (۱۵ آذر) در شهر قاهره، پایتخت مصر، برگزار شود.

 

 

یک مقام آمریکایی در سفارت واشنگتن در مسکو در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت روسیه اعلام کرد:

طرف روس به ایالات متحده اطلاع داده که یک‌جانبه نشست (امروز) را به تعویق انداخته است و اعلام کرده که تاریخ‌های جدیدی پیشنهاد خواهد داد.

 

 

هم‌زمان شبکه سی‌ان‌ان آمریکا هم به نقل از مقامات وزارت خارجه این کشور مدعی شد واشنگتن آمریکا آماده آغاز گفت‌وگوها در تاریخ‌های تعیین‌شده است. مقامات آمریکا تأکید کرده‌اند «ازسرگیری بازرسی‌های هسته‌ای طبق پیمان استارت نُو، در اولویت قرار دارد.

 

 

پیمان کنترل تسلیحاتی یا «استارت نُو New START» میان آمریکا و روسیه، محدودیت‌هایی را برای تعداد سلاح‌های هسته‌ای که هر طرف می‌تواند در اختیار داشته باشد، تعیین می‌کند و نیز شرایط راستی آزمایی و بازرسی زرادخانه‌های هسته‌ای این دو کشور را مشخص می‌کند.

 

در حالی که بازرسی‌های فیزیکی بر اساس پیمان استارت نو از سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآمده است، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرده روسیه آماده احیای نظارت‌های تحت پیمان هسته‌ای استارت نو و در نظر گرفتن امکان برگزاری نشست‌های حضوری کمیسیون مشترک نمایندگان ایالات متحده و روسیه دراین‌باره است.

پیمان استارت نُو، که در سال ۲۰۱۰ بین آمریکا و روسیه امضا شده، تقریباً آخرین توافق کنترل تسلیحاتی بین دو قدرت هسته‌ای از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا در سال ۲۰۱۹ از پیمان «نیروهای هسته‌ای میان‌بُرد INF» است.

طبق این پیمان تسلیحاتی، سلاح‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه باید هرکدام تا ۱۵۵۰ عدد کاهش یابد.

در این پیمان همچنین از دو طرف خواسته شده که نباید بیش از ۷۰۰ موشک بالستیک قاره‌پیما، موشک بالستیک با قابلیت پرتاب از زیردریایی، و بمب‌افکن‌های هسته‌ای داشته باشند و همچنین شمار کل دستگاه‌های پرتاب سلاح‌های هسته‌ای راهبردی نباید از از ۸۰۰ عدد عبور کند.

روسیه در ماه آگوست، به صورت یک‌جانبه، رژیم نظارتی موجود در پیمان استارت نُو را به حالت تعلیق درآورد؛ مقامات روسیه می‌گویند تحریم‌های غرب مانع حضور بازرسان روسیه در خاک آمریکا و انجام کارشان طبق این پیمان‌نامه هستند و بنابراین واشنگتن به صورت ناعادلانه از پیمان استارت نُو بهره می‌برد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده نظارت‌ها و بازرسی‌ها هنگامی که اصل مساوات و برابری برقرار شود، ازسرگرفته می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه