کد خبر:280157
پ
۴۳۵۶۱۰۷
برای اولین بار انجام شد؛

۴ مرحله مطالعات باستان شناسی در سد چمشیر

مشاور میراث فرهنگی شرکت آب نیرو و عضو هیأت علمی دانشگاه عنوان کرد سد چمشیر اولین سدی است که مطالعات باستان شناسی آن در چهار مرحله انجام شده است.

مشاور میراث فرهنگی شرکت آب نیرو و عضو هیأت علمی دانشگاه عنوان کرد سد چمشیر اولین سدی است که مطالعات باستان شناسی آن در چهار مرحله انجام شده است.

 

 

*** ۴ مرحله مطالعات باستان شناسی در سد چمشیر

 

 

به گزارش سروش، نشست خبری فعالیت‌های باستان شناسی در سد چمشیر با حضور خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی برگزار شد در این نشست فرزاد مافی مشاور میراث فرهنگی و گردشگری آب نیرو و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت:

درباره سد چمشیر طی نامه‌ای به پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کردیم که می‌خواهیم طرحی طبق نقشه اجرا کنیم شما به ما بگویید وضعیت میراث فرهنگی آن چگونه است ما در این نامه درخواست مجوز کرده بودیم. در سال ۸۹ اولین مکاتبه رسمی انجام شد سال ۹۰ نیز یک تیم باستان شناسی به سرپرستی نعمت الله سراقی بررسی کرده و وجود تعدادی محوطه تاریخی را ابلاغ کردند. با استناد به یافته‌های این مطالعات مجوز ساخت سد داده شد.

 

مافی با بیان اینکه سد چمشیر اولین سدی است که مطالعات باستان شناسی آن در چهار مرحله انجام شده است گفت:

در سال ۹۰ بررسی شناسایی انجام شده و در سال ۹۵ گمانه زنی و کاوش‌های تکمیلی انجام شده در سال ۹۷ قرارداد کاوش در ۳۰ محوطه را امضا کردیم. اما با توجه به بودجه آن زمان از این تعداد، تنها ۹ محوطه تا سال ۱۴۰۰ با ۸۰۰ میلیون تومان بودجه کاوش شد.

۲۱ محوطه باقی ماند. طبق طرح توجیهی آنها باید برای تکمیل مطالعات در این ۲۱ محوطه نیز کار می‌کردند. بنابراین شرکت پذیرفت که دو بار دیگر نیز با بودجه ۶ میلیارد تومان کاوش انجام شود.

 

مافی ادامه داد:

گفته شده بود که برخی محوطه‌ها ساسانی است اما این موضوع در بررسی‌های اولیه اعلام شد زمانی که در مطالعات تکمیلی این موارد مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرند توجه می‌شویم آن طور که اول حدس زده شده نبوده است. بنابراین در این مورد هم بعدها اعلام کردیم هیچ گونه بقایای استقرارگاه های بزرگ و معماری فاخر از دوره تاریخی خصوصاً ساسانی پیدا نکردیم.

 

وی درباره ایجاد موزه برای آثار کشف شده از کاوش در سدها نیز گفت:

اگر پژوهشکده تکلیفی در این باره بخواهد آن را انجام می‌دهیم.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه