کد خبر:293709
پ
پورابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

۹۳ درصد از اکتشافات معدنی بلاتکلیف رها شده است/ مولدسازی در حوزه نفت و گاز؛ راهکار تامین منابع مالی بودجه/ فرار افراد و بنگاه های خاص از پرداخت مالیات!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از بلاتکلیفی ۹۳ درصد از اکتشافات معدنی در کشور، مولدسازی در حوزه نفت و گاز را راهکار تامین منابع مالی بودجه دانست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از بلاتکلیفی ۹۳ درصد از اکتشافات معدنی در کشور، مولدسازی در حوزه نفت و گاز را راهکار تامین منابع مالی بودجه دانست.

 

 

*** منابع جدید درآمدی بودجه سالیانه
 

 

به گزارش سروش به نقل از صنایع، محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به منابع جدید درآمدی بودجه سالیانه، اظهار داشت:

روی این موضوع مباحث زیادی صورت گرفته و در برنامه هفتم توسعه هم موضوعاتی در این بخش مد نظر بوده است.

 

 

*** مولد سازی دارایی های دولت؛ شاه کلید تامین منابع مالی بودجه/ تحقق ۱۰ درصدی !
 

 

وی با بیان اینکه یکی از راه های تامین منابع، مولد سازی دارایی های دولت است، ادامه داد:

همواره مولدسازی دارایی های دولت در سالهای گذشته در سرفصل بودجه سالیانه بوده اما تحقق پیدا نکرده است.

بنابراین موضوع مولدسازی همه ساله در بودجه وجود داشته اما براساس پیش بینی های صورت گرفته تنها به صورت میانگین ۱۰ درصد محقق شده است.

 

 

*** اعداد منابع درآمدی از طریق مولدسازی افزایش پیدا کند
 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید اعداد و منابع درآمدی در مولد سازی را افزایش دهیم تاکید کرد:

همچنین باید میزان تحقق مولد سازی دارایی های دولت افزایش پیدا کند؛ یعنی تحقق ۱۰ درصدی باید حداقل به ۹۰ درصد برسد.

 

 

*** بهره مندی از ذخایر نفت و گاز؛ فاز جدید مولد سازی
 

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش تامین مالی از محل بهبود عملکرد پیرو استفاده از دارایی های دولت، بیان کرد:

این مسئله در فاز جدید مولد سازی تعریف می شود که این موضوع دیگر از محل املاک و مستغلات نیست به عنوان مثال در این بخش، مولد سازی امکانات دولت در حوزه ذخایر نفت و گاز کشور مطرح می شود که در برنامه هفتم توسعه منعکس شده است.

 

 

*** مولدسازی روی میادین مشترک
 

 

پورابراهیمی در ادامه، بیان داشت:

در حال حاضر ما حجم عظیمی از دارایی های دولت را به عنوان نفت و گاز در اختیار داریم که این موارد حتی با کشورهای همسایه ما و در یک نمونه با کشور قطر مشترک و به عنوان یک میدان گازی محسوب می‌شود بنابراین ما اگر از این میدان مشترک برداشت نکنیم طرف قطری تمام ذخایر گازی را برداشت خواهد کرد.

 

 

*** ۹۳ درصد از اکتشافات معدنی جغرافیای کشور بالاتکلیف رها شده است
 

 

وی همچنین، تاکید کرد:

بنابراین مولد سازی تنها معطوف به خرید و فروش املاک و مستغلات دولت نیست لذا ما مولد سازی را چیزی فراتر از این مسئله قلمداد می کنیم.

بنابراین ساده ترین موضوع در این بخش، همین فروش ساختمان و زمینی است که در قالب ستاد مولدسازی پیش می رود لذا ما معتقدیم مولدسازی این است که دارایی ها راکد دولت که حجم قابل توجه ای از نظام اقتصادی را تشکیل می دهد از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

 

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ذخایر نفت و گاز کشور و همچنین ذخایر معدنی کشور باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شودند، گفت:

در حال حاضر در ۷ درصد از پهنه جغرافیایی ایران براساس گزارش های رسمی وزرات صمت،اکتشافات معدنی صورت می گیرد و ۹۳ درصد تقریبا بلاتکلیف و رها شده است.

بنابراین اگر ما این موارد را مشاهده و در قالب مشارکت های داخلی و خارجی فعال کنیم، به اهداف مولد سازی دست پیدا خواهیم کرد.

 

 

*** جلوگیری از فرار مالیاتی؛ راهکار دوم تامین منابع بودجه
 

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما باید حجم بالای دارایی های کلان اقتصادی کشور را مولد سازی کنیم، بیان کرد:

با این حال در کنار این موارد که می تواند منابع بودجه ای مناسبی محسوب شود جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر مواردی است که می تواند منابع بودجه را افزایش دهد.

 

 

*** تحقق ناکافی سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی
 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی،گفت:

این موضوع در برنامه ششم ۱۰ درصد و ما در برنامه هفتم این سهم را نیز ۱۰ درصد پیش بینی کردیم؛ نتایج حاصل شده در این بخش ۴٫۵ بوده است و این بدین منظور است که بخش قابل توجه ای از این حجم مالیات قابل وصول در کشور در حالت و قالب فرار مالیاتی است که اگر این منابع به درستی وصول شود می تواند حجم قابل توجه ای از منابع را به سمت بودجه تزریق کند.

 

 

*** فشار مالیاتی نداریم
 

 

وی همچنین، تاکید کرد:

البته این نکته حائز اهمیت است که منظور ما از حجم مالیاتی قابل وصول در این بخش، به معنای اضافه شدن رقم مالیات نیست و فشار بر مردم نیست.

 

 

*** امتناع نگاه‌های خاص از پرداخت مالیات
 

 

به گزارش سروش، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان و با بیان اینکه افراد خاص و بنگاه‌های خاص از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند، که باید جلوی این رویکرد گرفته شود، گفت:

بنابراین مولد سازی دارایی های دولت ، ساماندهی نظام مالیاتی و همچنین ساماندهی شرکت های دولتی که باید از وضعیت موجود خارج شوند می تواند منابع خوبی را به بودجه سالیانه ترزیق کند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه