کد خبر:300668
پ
صندوق شکوفایی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری تامین مالی می‌شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری تامین مالی می‌شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری تامین مالی می‌شوند.

 

*** بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری تامین مالی می‌شوند

 

به گزارش سروش، محمدصادق خیاطیان در سومین جلسه شورای ملی توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی ضمن معرفی خدمات این صندوق به زیست‌بوم نوآوری کشور اظهار کرد:

امروز اکوسیستم تامین مالی در دنیا یکی از مهمترین ابزارهای پیشرفت بشمار می‌آید. امروز در بسیاری از کشورها نظام بانکی پاسخگوی نیازهای جدید تامین مالی نوآوری نیست، از این‌رو در همه دنیا نهادهای تخصصی تامین مالی فناوری شکل گرفته است.

بنا بر این دغدغه، فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی از سال‌های آغازین دهه ۹۰ در کشور آغاز شد و امروز در زیست‌بوم نوآوری به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جمعیت شرکت‌های دانش‌بنیان به ۹ هزار شرکت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه این صندوق ۷۹ خدمت مالی را در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه می‌دهد، تصریح کرد:

آمارها می‌گویند تاکنون ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور از خدمات صندوق نوآوری بهره‌مند شده‌اند. این رویکرد اصیل ماست که نیازهای زیست‌بوم دانش‌بنیان را احصاء کنیم و برطرف سازیم.

از سنوات گذشته در صندوق نوآوری سعی داشته‌ایم رویکرد فعالانه در حوزه تامین مالی فناوری داشته باشیم و صرفا موقعیت خود را چنین تعریف نکنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق مراجعه کنند و درخواست خدمات مالی داشته باشند.

ما در اینباره رویکردی عمودی را تعریف کردیم، یعنی برای جایی که نیاز به حل مسئله دارد یا مسئله‌ای که از نیازهای عمده کشور است، یا مسئله‌ای که به ارزبری بالا نیاز دارد، سازوکاری با رویکرد فعالانه در صندوق طراحی کردیم. یکی از مسائلی که با رویکرد فعالانه ما سازگار است موضوع «زنجیره ارزش» است.

 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در توضیح این موضوع، گفت:

در واقع در برخی از نیازهای کشور، ظرفیت‌های برطرف‌کننده آن نیاز در زیست‌بوم دانش‌بنیان به وضوح مشخص است. این نکته ما را واداشت که با نگاه به زنجیره ارزش صنایع مختلف، شرکت‌های دانش‌بنیان را جانمایی کرده تا در یک زنجیره و با هم‌افزایی، نیازهای خاص کشور را رفع کنند.

مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شد و بهترین راه‌ حل آن بود که یک عامل توسعه دانش‌بنیان شود و حمایت‌های لازم از آن‌ به عمل آید و این عامل دیگر اجزای زنجیره را با هم متصل کند. در حوزه زنجیره ارزش مهمترین رکن ما همین عامل توسعه خواهد بود چرا که قادر است هم‌افزایی بین همه اجزا را ایجاد کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش